Seržat Pepper 50 - Díl čtvrtý: Odkaz a doba po Seržantu Pepperovi

12. července 2017 v 16:52 | C Jay |  Seržant Pepper 50
V závěrečném díle seriálu věnovanému narozeninám Seržanta Peppera se podíváme podrobněji na hodnocení a odkaz fenomenální desky. A zjistíme, že i když sklidila spoustu chvály, nedočkala se jí tam, kde bychom to čekali nejpravděpodobněji.



Na začátek si řekněme na rovinu, že Seržant Pepper je skvělé album. Novátorské, nevídaně propracované a nabízející skvělé songy. Ve většině recenzí schytalo vynikající hodnocení, a i když není tak často coverované jako jiné starší i mladší věci od Beatles, představuje významný mezník nejen v historii své kapely ale i v historii rockových desek obecně. Snaha o dokonalý zvuk a složitá výstavba skladeb se stanou základem art rocku a progresivní hudby. Album bylo odrazem své doby a zároveň předobrazem budoucnosti. Skloubit dvě tak nesourodé věci se nepovede každému…
Já osobně považuju Seržanta za podařené elpíčko, mnohé jeho skladby rád poslouchám, i když nejoblíbenější deskou je jiné album. O jeho významu a potenciálu jsem však nikdy nepochyboval. Jako všechny příběhy velkých děl má i tento svá ale. A bude dobře je poznat.


Předně musím vyvrátit tvrzení o tom, že Seržant Pepper je produktem Beatles ve vrcholné formě. Není. Ukazuje ve vrcholné formě jen jednoho Beatla - Paula. Ten byl od začátku projektu jeho tahounem, složil většinu hudby i textů. A jen čtyři dny po oficiálním vydání svolal do Abbey Road ostatní, aby jim představil svůj nový nápad. Co na tom, že zatím dal dohromady jen pár akordů k úvodní skladbě. Projekt Magical Mystery Tour zaměstná skupinu až do konce roku a stane se jejím posledním významným podnikem roku lásky.
McCartney o kvalitách Seržanta nepochyboval, ostatním ale začínala vadit jeho dominantní pozice v kapele, o níž se doposud dělil s Lennonem. Jenže ten nyní trávil drahně času v apatickém zamlžení mysli. George ztrácel zájem o materiální svět… a Ringo byl na vůdčí roli málo průbojný. Paulova pozice tak byla spíš kontumačním vítězstvím než nějakým uplatněním přirozené autority.
Od této doby se také do studia v Abbey Road bude stále častěji vracet nespokojenost toho či onoho. Za album, kde se skupina prezentuje skutečně ve vrcholné formě, se považuje deska Revolver. Tři Beatlové na ni přispěli vrcholnými skladbami, v experimentech zašli tak daleko jako ještě nikdy předtím ani potom.
Seržant Pepper otevřel novou éru. Éru, na jejímž konci zůstane nedokončený projekt ironicky pojmenovaný Get Back a do krve rozhádaná skupina.


John sám Seržanta nějak zásadně neshazoval, nebyl si ale jistý jeho významem. "Seržant Pepper je údajně první koncepční album, ale není to nic převratnýho. Můj přínos tomu elpíčku nemá s myšlenkou Seržanta Peppera a jeho kapely nic společnýho. Když se to tak vezme, nejde o nic jinýho, než o album nazvaný Seržant Pepper a skladby, který drží pohromadě."
Už jsme si říkali, že Lennon coby hlavní autor přispěl na desku jen čtyřmi písněmi a dvě z nich později nekompromisně zavrhl. Motiv sedmé studiovky Beatles ale použil o pár let později ve skladbě How Do You Sleep? V ní se ostře pustil do McCartneyho ve snaze vrátit mu jedovaté poznámky, jimiž ho bývalý parťák zahrnul na své poslední desce. Paula tam nazývá Seržantem Pepperem.


George byl naopak velmi kritický. Po měsíci stráveném v Indii se mu vyhlídka na návrat do studia vůbec nezamlouvala. Zatímco mnozí chválili Seržanta Peppera jako obrovský skok dopředu, Harrison ho považoval za krok zpět. Vadil mu zejména způsob nahrávání. Většina skladeb vznikala po jednotlivých vrstvách a s četnými postsynchrony. Na společnou práci skupiny tak zbylo jen málo času. Nadto ho práce na novém projektu nebavila:
"Myslel jsem, že děláme novou desku, ale Paul furt mlel cosi o nějaký smyšlený kapele. To mi moc neříkalo, líbila se mi jen úvodní skladba a obal. Nebylo to snadný, protože mě to nijak nechytlo."
Na druhé straně je třeba podotknout, že sám Harrison se na Seržantovi příliš nepředvedl. Jeho kytarové umění se prakticky nedostalo ke slovu a jak Within You, Without You, tak Only A Nothern Song, která se později objeví v soundtracku k Yellow Submarine, patří stěží k průměru.


Ringo také neřadí Seržanta k oblíbeným deskám. Prohlásil, že mezi četnými dechovými a smyčcovými muzikanty, kteří si v Abbey Road podávali dveře, si připadal spíš jako doprovodný muzikant než součást skupiny. Zažil sice svou chvilku slávy ve skvělé With A Little Help From My Friends, všechno uznání mu ale nemohlo vynahradit dlouhé pauzy, kdy zůstával nevytížený. Spoustu času proseděl nad šachovnicí a čekal na telefonát z Abbey Road. Jako vždy se ale nechal poměrně snadno uchlácholit. Chvíle, kdy začne mít všeho dost, teprve přijde…

Kauza s drogami

V červnu 1967, krátce po vydání Seržanta poskytl Paul rozhovor, v němž se přiznal k tomu, že užívá LSD. U veřejnosti tím vzbudil překvapení v kapele naopak nelibost. Znovu totiž prokázal svůj smysl pro sebezviditelnění, ačkoli se ke droze stavěl nejzdráhavěji a okusil ji jako poslední. A když se navíc Beatles o měsíc později podepsali petici o legalizaci marihuany, obrátila se pozornost společnosti k jejich čerstvému dílu ve snaze nalézt v něm narážky na drogy a kapelu tak veřejně odsoudit.
Přišli však s křížkem po funuse. Narážkami na drogy (marihuanu a LSD) jsou daleko více prošpikované Rubber Soul a Revolver. Ale jak se říká: kdo hledá, najde.
Nejvíc to tak schytala píseň Fixing A Hole, přestože Paul tvrdil, že se jedná o metaforu be spojitosti s LSD. Dvojznačným se ukázal verš z With A Little Help From My Friends. Praví se v něm: "I get high with a little help from my friends". Get high vedle "dotáhnout to daleko" znamená i "zhulit se". Ale zamysleme se. Který z těch významů do písně sedí víc?
Dodnes nejznámější aférou je Lucy In The Sky With Diamonds. Začáteční písmena tří podstatných jmen jsou podle veřejných strážců morálky přímým odkazem k LSD. Paradoxní je, že Lucy skutečně tripové odkazy obsahuje, ale mnohem méně nápadné a na jiných místech. Název tak zůstává jen shodou, která vznikla náhodou.
Vedle zmíněných písní si zákaz šíření v éteru BBC vysloužila i A Day In The Life, protože v ní zazní věta "I'd love to turn you on" (rád bych tě/vás vzrušil).

"Návrat" v Yellow Submarine
Je zajímavé, že jednotlivá alba Beatles jsou většinou do sebe uzavřené světy, každý jedinečný a k žádnému už se kapela nevrátila. O Seržantu Peterovi to platí také. Model fiktivní kapely, složitého nahrávání i žánru se neopakoval. Magical Mystery Tour uzavře éru křiklavě barevných psychedelických nahrávek a Bílé Album bude spíš než společným dílem Beatles sebranými nahrávkami jednotlivých autorů. Pouze v roce 1968, kdy vznikne animovaný film Yellow Submarine se použilo jméno Pepper pro pojmenování fiktivní země Pepperland, kterou slavná čtyřka navštíví. V soundtracku se objeví i na Seržanta původně odmítnutá Only A Nother Song.

Takový je tedy příběh Seržanta Peppera v kostce. Alba přelomového v pozitivním i negativním smyslu slova. Nedostalo se pochopitelně na všechny informace, ale to je přirozené. Snažil jsem se vybrat to podstatné a zajímavé. Doufám, že jste si čtení tohoto příběhu užili tak jako já jeho psaní.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama