"Byl jsem sakra Clash!" Keith Levene (medailonek)

15. července 2017 v 11:03 | C Jay |  Medailonek
Klasická sestava Clash Joe-Mick-Paul-Topper byla skvělá. Byla skvělá natatolik, že už si dnes málokdo vzpomene, co bylo před ní. Pojďme se dnes podívat ve stručnosti na medailonek Keitha Levena. Za pár dní bude mít kulaté šedesáté narozeniny. Zabrousíme společně do dob, kdy "jeho" kapela začínala.



Levene by mohl být dnes připomínán daleko víc. I on sám si to myslí. Vždyť zakládal dvě významné kapely - Clash a Public Image Ltd. V žádné to ale nedotáhl až do konce, takže se dnes skloňují jiná jména než jeho.
Může se zdát zvláštní, že se fanoušek progresivního rocku dostal do punkového projektu. Keith byl totiž v patnácti (nebo v šestnácti, to už prý neví přesně) letech roadie kapely Yes.
Mezi jeho další vzory dodnes patří Fleetwood Mac nebo Brian Wilson. Protože se narodil a žil v Londýně setkal se záhy s mnoha velkými tvářemi britské punkové scény a s některými navázal přátelství.
V roce 1976 stál u zrodu toho, z čeho se měli stát Clash - zpěvák a kytarista Mick Jones, kytarista keith Levene, baskytarista Paul Simonon a bubeník Terry Chimes. Už tehdy je řídil Bernie Rhodes, požehnání i prokletí Clash. A Keith patřil mezi jeho oblíbence.


Levenovi se přičítá hlavní podíl na tom, že dostal jednu z hvězd londýnské rockové scény Joea Strummera do Clash. Přestože když se Joe zastavil za jedním svým kumpánem, aby mu oznámil odchod ze 101'ers, měl sebou Micka a ne Keitha. Z Clash, jak se nová formace pojmenovala, se tak stala originální skupina hned se třemi kytarami - mnozí návštěvníci to oceňovali jako neobvyklé a živelné, jedním dechem ale dodávali, že dvě by klidně stačily. Není bez zajímavosti, že Keith tehdy hrával na stejnou kytaru jako Johnny Ramone.
Levene se v té době ale nejvíce setkával se Sidem Viciousem. Prý to byl on, kdo ho přesvědčil k nástupu do Sex Pistols, protože Sid sám si v tomto ohledu příliš nevěřil. Společně s ním také ujížděl na velkých dávkách speedu, což brzo začalo ostatním vadit. Vicious ho také neustále vytáčel větou: "Ty hraješ v kapele se Strummerem? Není trochu starej?"


Věk se ale nakonec stal osudným Levenovi. I když z přesně opačného důvodu. Mick Jones se údajně náhodou dozvěděl, že Keith má zrovna ten den narozeniny. "Když zjistil, že mi je teprve devatenáct, úplně se změnilo jeho chování ke mně… začal se chovat jako svině," popisuje to sám Keith. Přezíravý postoj o dva roky staršího kytaristy nepochybně přispěl k odchodu z Clash. Vzhledem k dalším okolnostem šlo ale jen o uspíšení nevyhnutelného.
Levene se necítil v kapele spokojený, nelíbila se mu její image ani její koncept - byl pro něj příliš přímý a jednoduchý. Od fanouška progresivního rocku se dalo něco takového čekat. Nikdy taky nepřijal název Clash.
Manažera Rhodese jeho odchod nepotěšil, ale vzhledem k tomu, že se to stalo teprve na začátku Clash, zůstal Levenův přínos pro tuto kapelu zanedbatelný. Kapela mu něvovala nelichotivou píseň Deny a autorsky se on sám podílel jen na jediné později vydané skladbě - What's My Name?, jak víme. A díky ní se i blíž seznámil s Johnnym Rottenem. Na jednom společném koncertě Pistols a Clash se dali do řeči. Oba poznali, že hrají v kapele, která se vzdálila jejich představám, a chtěli to ukončit. "Pokud se Pistols někdy rozpadnou, musíme udělat něco společně," nabídl tehdy Rotten Levenovi.
Po ostudném turné ve Spojených státech v roce 1978 už jim v tom nic nebránilo. Rozjeli společně nový projekt Public Image Ltd. Bez rozpaků za sebou nechali punkovou minulost. Rotten se vrátil k občanskému jménu Lydon a kapela hrála spíš styl nové vlny.


Po pěti letech zmizel Keith i z této formace. Jako důvod uváděl únavu i svůj (druhý) plánovaný sňatek. Podle něj byla PiL na cestě ze ztroskotání tak jako tak. Za vším ale podle všeho stály zhoršující s vztahy s Lydonem. Levenovi připadalo, že není náležitě doceňován.
Po odchodu z PiL se odstěhoval do Los Angeles, kde se v následujících letech podílel na několika projektech, žádný mu už ale dřívější slávu nepřinesl. Před pár lety navštívil i Prahu.
Jeho kytarový styl byl později napodobován mnoha kytaristy. Charakteristickým nástrojem byla kytara Veleno, přejmenovaná na jeho počet na Leveno. A někde jsem četl, že po něm pojmenovali i nějaký asteroid či co.

Keith se dodnes cítí nedoceněný za práci, kterou vytvořil. Aspoň tak na mě působí pár rozhovorů, které jsem četl. Levene se v nich odvolává na svůj význam v Clash. Jenže vedle toho, že přivedl Joea Strummera, nic významnějšího nepředvedl.
Dotklo se ho, že v roce 2003 nebyl uveden spolu s ostatními členy do Rock'n'Rollové Síně slávy. "Já tu kapelu sakra založil…" Nepřidal mu ani fakt, že vedle klasické sestavy se členem Síně stal i první bubeník Terry Chimes - jenže ten s Clash přece jen odehrál o něco víc, než Keith.
Hodně podobně pak mluví i o svém působení v PiL. To nemůžu hodnotit, moc dobře je neznám, jejich debutové deska mě nezaujala. Ať se mu to ale líbí nebo ne, hvězdou kapely byl prostě bývalý zpěvák Sex Pistols John Lydon. Sehrálo to zásadní roli v roce 1983. Během otázky na toto téma, Levene prohlásil: "Měli jsme se pojmenovat Johnny Rotten Band nebo tak něco. Já jsem byl sakra PiL."


Ve výsledku to vypadá, že Keith Levene promrhal několik velkých příležitostí. Ale navzdory tomu, co dokázal a co tvrdí, obě jím založené kapely fungovaly ještě řadu let a to i bez jeho účasti. A to je kruté zjištění!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama