Myšlenky punkera #17: Hledání punkové definice

3. června 2017 v 11:48 | C Jay |  Myšlenky punkera
V poslední době se tady na Rocksetu objevilo několik komentářů k problému Green Day a punk. A před pár dny mi jeden známý pravil, že za punk nepovažuje ani Sex Pistols. Prý to byla jen komerční věc, která měla McLarenovi vydělat peníze. A to mě přivedlo k otázce: jak se dá vlastně definovat tenhle rozmanitý žánr. Existuje skutečně ryzí punková kapela? Které ze všech těch slavných jmen je nejpunkovější?


Jak to chci zjistit? Vybral jsem šest velkých jmen minulosti (jeden ze současnosti): Ramones, Sex Pistols, Clash, Dead Kennedys, Patti Smith Group a Green Day. Ano, mohlo by jich být víc, ale pro ukázku nám tihle postačí. A porovnám je v několika nejobecnějších představách o punku (tedy v jakýchsi punkových stereotypech).
Tedy punková kapela:
- je levicově (anarchisticky) orientovaná
- jde proti proudu
- není komerční (i ve smyslu masově úspěšná)
- její hudba je syrová, jednoduchá a rychlá
- v textech se zabývá kritikou společnosti

A nyní se podívejme, jak jednotlivé kapely v těchto pěti jednoduchých bodech obstojí.

Levicově orientovaní: Ne
Proti proudu: Ne
Nekomerční: Ne
Syrová jednoduchá a rychlá hudba: Ne (dřív ano)
Kritika společnosti: Ano

Green Day musí v tomto srovnání jít z kola jako první a zdá se to logické. Nikdy se neprofilovali výrazně levicově, mají blíž spíše k americké demokratické straně a jejímu programu. Díky jasně vymezenému názoru se v některých textech věnují kritice společnosti i politiky, tyto texty ale nejsou ve většině. Už dlouhodobě patří k celosvětově úspěšným kapelám, jejich alba se prodávají po milionech a na jejich koncerty se stojí dlouhé fronty vždy, když vyrazí na turné. Dříve hráli jednoduchou hudbu založenou na starších punkových kapelách. S uměleckou proměnou ale souvisel i přechod na propracovanější aranžmá. Tyto body stručně definují, proč mnoho lidí Green Day za punkovou kapelu nepovažuje.

Levicově orientovaní: Ne
Proti proudu: Ano (s výhradou)
Nekomerční: Ano (s výhradou)
Syrová jednoduchá a rychlá hudba: Ano
Kritika společnosti: Občas

Není typičtějšího příkladu selhání teorie o punkové ideologii než Ramones. O nich se všeobecně ví, že neměli s levicí nic společného, pouze Joey byl liberál, ale Johnny naopak zastával tvrdé konzervativní názory a v kapele se to mockrát projevilo. Ramones šli proti proudu rozhodně ve svých začátcích, později se však pokusili do hlavního proudu dostat. Skutečně velkého komerčního úspěchu ale nikdy nedosáhli.
Ani o jejich rychlé a jednoduché hudbě nemůže být pochyb, Ramones vlastně tento styl nejvíce proslavili. Kritikou společnosti se však zabývali jen zřídka, v pouhých několika písních, zbytek tvořili, řekněme, běžné texty o běžných věcech života. Ani newyorské kvarteto tedy nedosáhli plného počtu bodů, přitom platí za jedno ze synonym punku.

Levicově orientovaní: Ano
Proti proudu: Ano
Nekomerční: Jak se to vezme
Syrová jednoduchá a rychlá hudba: Ano
Kritika společnosti: Ano

Pokud by záleželo čistě na mém názoru, byli by Pistols černým koněm. Jejich levicové až anarchistické názory se zrodily v těžkých podmínkách jejich života a do hudby se promítly výrazně. Ve své době šli rozhodně proti proudu a představovali zajímavý protipól komerčnímu popu. Jenže je tu ta věc, že všechna jejich image bouřliváků a bořitelů rutiny života, byla dílem jejich manažera McLarena, který si všechno dobře spočítal. Skandály se skvěle prodají, hudba až tak důležitá nebyla. Jenže chytrák McLaren dal zároveň jakoby mimoděk dohromady skvělou skupinu muzikantů, jejíž myšlenky ladily s jeho velkolepými plány. O pojetí hudby a textu v punkovém duchu není nejmenších pochyb. Ale ani tady nemáme plných pět bodů.

Levicově orientovaní: Ano
Proti proudu: Ano
Nekomerční: Jak se to vezme
Syrová jednoduchá a rychlá hudba: Ne
Kritika společnosti: Ano

I Clash měli rozhodně velké šance. V dnešním výběru neexistuje levicovější kapela. Nikdo nepřijímal zásady socialismu tolik jako právě oni. V textech se kriticky stavěli takřka výhradně proti společnosti, komerčních textů napsali jenom pár. Šli tedy výrazně proti tehdejšímu proudu a svých zásad se nevzdali ani, když se sami dostali z existenční krize. O jednoduché a syrové hudbě ale může být řeč jen v jejích začátcích, později to posunuli na úplně jinou úroveň. Určitě jste ale slyšeli o nevoli vyvolané tím, že Clash podepsali tučnou smlouvu s velkou společností CBS. Stalo se to synonymem komerční zrady v punku. Na začátku osmdesátých let se také Clash stali úspěšnými - podnikli americké turné a jejich singl se stal číslem jedna.

PATTI SMITH GROUP
Levicově orientovaní: Ne
Proti proudu: spíš mimo proud
Nekomerční: Ano
Syrová jednoduchá a rychlá hudba: Ne
Kritika společnosti: Ne

Kapelu okolo královny punku jsem zařadil spíš pro zajímavost. Protože jak můžete vidět, z pohledu pěti bodů si vedou podobně jako Green Day. Politicky se neprofilovali (už vůbec ne levicově), nemají politické ani kritické songy. Jsou spíše představiteli spřízněné alternativní rockové scény, o jejich vlivu na punk ale nepochybuje nikdo. Nevymezovali se proti hlavnímu proudu, stáli spíš mimo něj a hráli si svoje. O nějaké syrové a jednoduché hudbě … dejte pokoj. Naopak, jejich snaha o neustálé experimenty se pojetí punku vymyká. Jeden bod z pěti tak vypadá spíš jako náhoda. Ještě zbývá jeden příklad.

Levicově orientovaní: Ano
Proti proudu: Ano
Nekomerční: Ano
Syrová jednoduchá a rychlá hudba: Ano
Kritika společnosti: Ano

Vypadá to, že situaci zachránili až punkeři z East Bay. Vymezovali se tvrdě proti tradiční americké politice i politickému myšlení, útočili na rasismus fašismus i diskriminaci. Zastávali se chudých. Byli i členy levicových organizací, přestože se nehlásili k socialismu tolik jako Clash. Na neduhy společnosti útočili po celou dobu své krátké existence. Nebáli se seknout do živého a říkat názory skutečně bez obalu, na což taky nakonec doplatili. Založili vlastní nezávislé vydavatelství, aby mohli šířit nejen svou hudbu. Takže čistá bezkomerce. A jejich hudba je ještě rychlejší a ještě syrovější než si všichni představujeme. Je to pět z pěti. Takže jasný vítěz? Vypadá to tak Ale…

Ale když si poslechneme jejich hudby, leckdy jde na dřeň. Až moc, takže se to občas skoro nedá poslouchat. Oproti nim stojí rychlí melodičtí Ramones nebo kritičtí a melodičtí Clash. Takže ani těch pět bodů pro Dead Kennedys není úplně čistých.

Možná vás už při čtení napadlo, že tenhle článek je vlastně úplně hloupý a k ničemu. Přesně tak! Jeho cílem nebylo hledat ideální punkovou kapelu… ale ukázat, jak je tohle hledání absurdní a nesmyslné.
Chtěl jsem ukázat úskalí jednotné punkové definice. Protože kdokoli se stačí univerzálně definovat něco tak rozmanitého jako je punk, kdokoli se snaží najít jedno ideální řešení, nezbytně musí padnout do pasti. Do stejné pasti, do níž spadli všichni, co se o něco podobného pokoušeli předtím.
Viděli jsme, že punk má spoustu podob, že může být syrový, může být propracovaný. Může jít proti komerci a může být i jedním z jejich nástrojů. Může zastávat levicové myšlenky… ale není to pravidlem.
Není nakonec důležitá hudba než nějaké definice? Nejde prostě o to, že máme kapely jako Green Day, Sex Pistols nebo Ramones rádi pro jejich hudbu, jejich myšlenky… nebo že je kvůli tomu rádio nemáme, než že bychom se handrkovali o nějaké žánrové vymezení a točili své myšlenky jen kolem toho? Mnohdy bychom se tak ochodili o spoustu skvělé muziky…
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Missariel Missariel | Web | 4. června 2017 v 17:27 | Reagovat

Já mám prostě Green Day spojený s neopunkem. Tam vlastně zabrousili třeba Sum 41,Pennywise atd. Ale Sex Pistols já osobně beru za takzvaný čistý punk, klasický.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama