Punkové panoptikum! The Great Rock'n'Roll Swindle (recenze)

29. května 2017 v 19:38 | C Jay |  Recenze
Už jsem se o to údajné druhé album Sex Pistols otřel tolikrát, že ho musíme řádně zrecenzovat a přinést ucelený pohled na něj. Nebude to jednoduché. Ze dvou důvodů: čtyřiadvacet skladeb představuje řádnou nálož, takže článek se trochu protáhne. Za druhé je potřeba vzít v potaz povahu tohoto alba. Ale mám dneska dobrou náladu (tj. lepší než obvykle), takže to určitě půjde hladce. Jdeme na to.

Pozadí desky je zároveň epilogem Sex Pistols, odráží v sobě poslední dny toho rokenrolového cirkusu. To by vydalo na samostatný článek. Takže jen letecky: Jde o soundtrack ke stejnojmennému filmu, který představuje příběh kapely z pohledu jejich manažera. Dostaly se na něj ale i songy z nikdy nenatočeného snímku Kdo zabil Bambiho? Společnost 20th Century ho odpískala poté, co se její představení pozorněji začetli do scénáře. Nejspíš tím prokázali službu lidstvu. Existuje i stejnojmenný horror z roku 2003, se vším zmíněným ho ale nepojí žádná souvislost.
O nepraktickém názvu už jsme se bavili minulý týden a ani obal se dvakrát nepovedl a je stejně nemastný neslaný jako motiv Never Mind The Bollocks. Prostě různorodá písmenka poskládaná do názvu. Nic extra. Ale debutová deska to aspoň vyvážila skvělou muzikou. Přebal filmu je sice nápaditější, ale kreslené výjevy jsou dílem děsivé a dílem děsivě ohavné.

Začínáme s God Save The Queen (Orchestra). Je to jedna z těch skladeb, která vám na sebe většinu řekne už názvem. Nečekejte ale nářez ve stylu originální nahrávky. Tahle orchestrální verze (což už je samo o sobě dost znepokojivé) se celá zakládá na tom, že Malcolm McLaren odporným šeptavým hlasem říká, jakým způsobem "udělal" Sex Pistols řečí sobě vlastní, tedy chvástavou. Tohle se snad nemůže líbit nikomu, ale o to ani nejde, že?
Johnny B. Good je klenot rokenrolu a jednou letěl i do vesmíru. A jak to dopadá, když se potká se Sex Pistols? Přesně tak, jak byste čekali a snad ještě o něco líp/hůř, záleží, jak se to vezme. Instrumentálně to celé docela dobře pracuje, přestože nějakou precizní práci s kytarou neuslyšíme. Textově a zpěvově… no, typický Johnny Rotten. Originál je mi bližší. Plynule na ni navazuje Road Runner, další z coverů. Ten působí utahaně a nezáživně, dlužno ale říct, že to není vina Sex Pistols, protože hodně podobně vyznívá i originál od Modern Lovers. Tím, že se drželi předlohy, dopadl tenhle song mnohem líp než předchozí.
Napadlo by vás smíchat Anarchy in the UK, God Save the Queen, Pretty Vacant a No One is Innocent a pak z toho udělat disko? Strašlivá představa, ale kapela s pseudonymem Black Arabs se o to pokusila. Výsledek neskutečně bizarní, a i kdyby byl dobrý, což není, vděčí za to původním punkovým originálům. Jen znovu dokazuje, jak zrůdným žánrem disko bylo a bude. Rychle pryč.
Anarchy In The UK tu bude ještě jednou, tentokrát tak, jak má být, ale ve verzi, jakou jsme dosud neslyšeli. Velké překvapení nás nečeká, posloucháme důvěrně známé jen ve trochu tvrdší podobě. Originál ale pořád vede, ten nejde jen tak překonat.
Šílený až na kost syrový cover Substitute už známe, smáli jsme se mu na apríla. Teď se ho ale zastanu. Je sice komický… ale zároveň má energii a tah na branku… na rozdíl od většiny toho, co jsme zatím slyšeli. Po čase jsem si ho oblíbil.
Následuje Don't Give Me No Lip, Child, už čtvrtý cover a další předělávka šedesátkového songu. Tentokrát ale body získávají Sex Pistols, protože se jim povedlo dost klasické aranžmá přetavit do svého pojetí punku a funguje to! Žádná chtěná ani nechtěná bizarnost. Jen škoda nepříliš vysoké kvality zvuku.
Zase cover. (I'm Not Your) Steppin' Stone pochází od Monkees. Dlužno říct, že ani téhle malé americké variaci na Beatles se příliš nepovedl, přišli určitě s lepšími věcmi. Sex Pistols tomu sice dali svůj kabát s průměrným jádrem písně, ale nezmohli nic. Slabé.
Následuje L'Anarchie pour le UK, tedy Anarchie zahraná třemi francouzskými pouličními umělci. Odstrašující? Nemyslím. Když si to poslechnete, není to špatné. Rozhodně originální a nepřinutí vás to propíchnout si bubínky, jako některé předchozí kreace. Asi bych to neposlouchal každý den…. Ale pro zpestření dobré.
Konečně tu máme ryzí punkový song, žádné předělávky. Ale problémy nepřestanou. Belsen Was A Gas patří k tomu nejkontroverznějšímu, co kapela vypustila do světa. Belsen byl německý koncentrační tábor, kde bylo zabito na sto tisíc lidí mezi nimi třeba Josef Čapek nebo Anna Franková. Je jasné, o co šlo: naštvat a urazit lidi. Dílo stvořil Sid Vicious, hrdý nositel svastiky. Kapela, zejména Johnny Rotten, později tenhle "skvost" zatratila jako něco, co mělo zůstat na podlaze studia. Asi bychom o tolik nepřišli, protože jde po všech stránkách o průměrnou skladbu.
Tehdy jim to ale asi tak špatné nepřipadalo, když hned na další stopě to celé slyšíme znova, tentokrát v podání Ronieho Biggse a jmenuje se to Belsen Vos a Gassa. Do předělávky pro dovršení těžko říct čeho přibyl saxofon. Na výsledku to nic nemění. Mimochodem, Ronnie Biggs bylo jméno lupiče, který spáchal Velkou vlakovou loupež.
Jednou z mála nových a poslouchatelných věcí byla Silly Thing z pera budoucích Profesionálů Paula Cooka a Stevea Jonese. Výsledek se opravdu velmi podobá jejich pozdější hudbě. Tenhle je ale o to unikátnější, že si v něm poprvé a naposled stoupl před hlavní mikrofon Paul Cook. Upřímně, extra hlas rozhodně nemá, tady to ale příliš nevadí. A pro zajímavost… proč ne? Celkově se mi song docela líbí, i když mezi vyložené favority nepatří. V dosavadním tracklistu však stojí hodně vysoko.
A my těch coverů pořád nemáme dost. Přichází na řadu jeden z nejznámějších - Sidem děsivě zprasená My Way od Paula Anky zpívané legendárním Frankem Sinatrou. To děsivé zprasení musíte brát s rezervou, jde samozřejmě o vtip, recesi. Když se ale song po minutě rozjede a nabere rockovou notu, působí to už mnohem lépe. Tahle záležitost mi k srdci nikdy moc nepřirostla, špatná ale není. Hodnotil bych podobně jako předchozí track.

I Wanna Be Me původně dělala křoví Anarchii na prvním singlu. Sama o sobě je to spíš průměrnější píseň, pozitivní ale rozhodně je, že si zachovala původní tvář. Že ji Pistols nenechali hrát třeba tlupou beznohých opic.
Opět zazpívá Sid, tentokrát předělávku klasického hitu Something Else od Eddieho Cochrana. Jeho hudbu mám osobně rád, ale v téhle konkrétní skladbě se přikláním ke coveru (na originálu mi vadí přeřvané činely). Má to šťávu, má to švih a celkově všechno, co dělá rokenrol rokenrolem. Za zmínku rozhodně stojí i klip.
Great Rock'n'Roll Swindle dal možnost uvést se kapele Tenpole Tudor. Ta sice na své debutové desce předvedla většinou jen rozpačité pokusy o učesaný punk, tady se ale ničeho nebáli a vypustili do světa jeden z nejšílenějších coverů v dějinách šílených coverů. Rock Around The Clock je zlato rokenrolu. V podaní Tenpole Tudor ne, protože se mění na směšnou a bizarní šílenost. Nechybí tomu ale energie a podobně jako na Substitute si časem zvyknete. Možná. Zajímavostí je vypískané slovo rock, které v songu hraje docela zásadní význam.
Lonely Boy jsme si před časem připomínali v Songu týdne. Seriózní a docela procítěná skladba patří bezpochyby k tomu nejlepšímu z celého kompilátu. Zvážnění a zjemnění mu jen prospívá, protože těch šíleností a experimentů bylo ažaž. Tahle pecka se mi líbila od prvního poslechu a dodnes ji mám moc rád. Určitě doporučuju.
Na scénu po Stevovi přichází opět Ronnie Biggs, aby zapěl No One Is Innocent. V té dvojice Jones-Cook reflektuje krátkou historii Sex Pistols. Zpěvák napodobuje styl Johnnyho Rottena, který se už natáčení neúčastnil, nebude ale prvním ani posledním. Stopa má všechny náležitosti Jonesových songů, včetně silného sborového refrénu (a trochu připomíná hit 1-2-3). Docela dobré, normální a tvůrčí, což je určitě plus.
Sid v této době nacoveroval i další hit Eddieho Cochrana, legendární C'Mon Everybody, skladbu důvěrně známou všem hráčům druhého dílu Mafie. Sidova verze je opět punkovější a syrovější. A i nyní se povedla. Třebaže na originál nedám dopustit, můžu i sexpistolskou předělávku. Sid se předvedl v nejlepším světle. Možná mohl zkusit i Summertime Blues.
Orchestrální verze EMI je po všech stránkách děsná. Navzdory tomu, že si před mikrofon stoupl Steve. A celé to trvá skoro čtyři minuty. To je příliš, protože vás to přestane bavit ž po půl minutě.
Kdo to vydržel až sem, čeká ho odměna v podobě titulní skladby Great Rock'n'Roll Swindle. A to nemyslím ironicky. Kapela si dala záležet a výsledek tomu odpovídá. Chvíli mi sice trvalo, než jsem mu přišel na chuť, protože závěru by neškodilo zkrátit, ale dnes patří k mým oblíbencům. Johnnyho Rottena nahradil za mikrofonem Eddie Tudor Pole. Ale nejen on. V hlavním vokálu se vystřídalo hned několik mladíků napodobujících původního zpěváka. Tenhle zajímavý nápad byl využit i v klipu, kdy na pódium ke hrající kapele postupně všichni přistupují, aby si užili pár vteřin slávy. Intro klipu tak otevírá sarkastický slogan "Konkurz: každý může být Sex Pistol".
Blížíme se k závěru, čekají nás ještě tři písně. První z nich je povedená a vtipná Friggin' In The Riggin'. Ta je založená na potrhlé, ale chytlavé melodii, která se stále stupňuje a nabírá na síle, nechybí ani silný sborový refrén. Potud jde o nadprůměrný počin v rámci desky. Na text se ale podívejte jen na vlastní nebezpečí. Protože většině normálních lidí z něj asi spadne čelist. A myslím, že stydno nebude jen Stevu Jonesovi a lidem, kteří nerozumí anglicky.
Vrací se manažer McLaren, zazpívá si v sentimentálně přeslazené You Need Hands. Pokud vám to připadá až moc uhlazené a normální, nemýlíte se. Není to původní dílo, ale cover z padesátých let. Pokud pomineme fakt, že se to na desku vůbec nehodí, nejde o zas tak špatnou nahrávku a z McLarenova zpěvu vám uši taky nevykrvácí.
Ale co by to bylo za rozloučení, kdybychom nebyli šokováni a nedostali záchvat smíchu. Přání nám splní král šílených songů Who Killed Bambi? Vítězství v nedávného žebříčku bizardních punkových skladeb vybojoval tenhle kus zaslouženě. Těžko si lze představit něco absurdnějšího než orchestrální aranžmá a do něj hlas Eddieho Pole-Tudora. Jestli něco takového bylo ústřední melodií filmu, už se moc nedivím, že ho radši nepovolili. Záběry přesto existují, byly použity do klipu, v němž Eddie prodává občerstvení v kině a nebohé návštěvníky častuje svým nezpěvem.
Přes všechno řečené mám tenhle track moc rád. Vždycky se u něj zasměju. A to byl i jeho účel.

Na začátek je potřeba si ujasnit jednu věc - The Great Rock'n'Roll Swindle není žádné album a už vůbec ne druhé album Sex Pistols. Je to kompilace, popřípadě jakási antologie, vezmeme-li v úvahu, že Sex Pistols jeho vydání nepřežili. Oproti standardní délce čtyřiceti minut se vám poslech protáhne na dvojnásobek. Čtyřiadvacet songů je doopravdy velká nálož.
Hodnocení je proto složité. Nemůže být řeč o koncepci, deska žádnou nemá. Skladby jsou víceméně náhodně poskládány za sebou, styl se rozbíhá do mnoha stran. Pokud na jednu byť dlouhou desku plácnete punk, rokenrol, swing, orchestr, parodii na orchestr, parodii na rokenrol a francouzskou hudbu dopadne to asi stejně, jako když pejsek a kočička vařili dort. Z celkového hlediska je tak Rock'n'Roll Swindle nepoživatelný.
To ale neplatí o jednotlivých surovinách, protože zde najdeme několik velmi dobrých písní - Lonely Boy, Friggin' In The Riggin', Sidovy covery, No One Is Innocent nebo titulní skladba (už s mi nechce vypisovat ten název). Kdyby Pistols album osekali a nechali na něm tyhle pecky, k nim přidali pár povedenějších coverů a zůstali na nějakých dvanácti skladbách, mohl být celkový dojem mnohem lepší.
Ale takoví prostě Sex Pistols byli. Komedianti a provokatéři a na téhle kompilaci je to vidět více než kde jinde. Zajímavá je účast Malcolma McLarena. Ten se po rozpadu skupiny pustil na vlastní pěveckou dráhu a nebyl neúspěšný. Zdá se to zvláštní, ale právě tohle sehrálo roli v neradostném konci Clash. Proč? Dočtete se v recenzi Cut the Crap. Zůstaňte na příjmu.