Kytarový koutek: Rady pro začátečníky. Rokenrolový prstolam

7. května 2017 v 12:48 | C Jay |  Kytarový koutek
Pokud máte kladný vztah k hudbě padesátých a šedesátých let a zároveň hrajete i na kytaru, určitě už vás zlákala představa si některé pecky zahrát. K tomu je potřeba naučit se takzvaný rokenrolový rytmus a akordy pomocí nichž se tvoří. Pojďme se na to podívat ve třetím díle kytarového koutku pro kytaristy začátečníky.


Pro začátek musím říct jednu nepříjemnou věc. S výjimkou dvou akordů už tohle cvičení vyžaduje jistou zkušenost a zručnost. Nemůže se do ní pustit kytarista s pár týdny na kontě. Na začátek si proto dáme zmíněné dva akordy, které zvládne i začátečník.
Jsou to rokenrolové akordy A a nízké E. Hrají se takto:

Akord E……………………………………… . Akord A
e----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
B---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
G---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D-------------------------------------------------------------2-2-4-2--2-2-4-2--2-2-4-2--2-2-4-2--------
A ----2-2-4-2--2-2-4-2--2-2-4-2--2-2-4-2--------------0-0-0-0--0-0-0-0--0-0-0-0--0-0-0-0--------
E-----0-0-0-0--0-0-0-0--0-0-0-0--0-0-0-0----------------------------------------------------------------

Jak vidíte, je to velice jednoduché. Schéma se hraje na čtyři doby, v prvních dvou drží ukazovák strunu na druhém pražci, na třetí dobu prsteník zmačkne tutéž strunu na čtvrtém pražci (tedy o dva pražce dál, to je podstatné) a čtvrtá doba se hraje stejně jako první dvě. Takto dostaneme klasický rokenrolový rytmus tak typický pro padesátkovou a šedesátkovou hudbu.
Nejlepší příklad na procvičení ale skýtá song z let sedmdesátých. Jsou to Jail Guitar Doors od Clash. Už jsme o ní mluvili v recenzi desky Super Black Market Clash. Konkrétně nás bude zajímat outro po druhé minutě. To je tvořeno právě dvě akordy, jež jsme si ukazovali, navíc není přehnaně rychlé. Hraje se takhle:

e----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
B---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
G---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D-----------------2--2-4-2-2-2-4-2---------------2--2-4-2-2-2-4-2--------------------------------------
A---2-4-2-2-4--0--0-0-0-0-0-0-0--2-4-2-2-4--0--0-0-0-0-0-0-0---------------------------------------
E----0-0-0-0-0------------------------0-0-0-0-0------------------------------------------------------------

Jednoduché a zábavné.

Další rokenrolové akordy
Když získáte víc citu a dokážete už rozpohybovat svoje prsty, můžete se pustit do zbylých rokenrolových akordů. Dobrá zpráva je, že se nemusíte učit žádná nová schémata, protože tyto rokenrolové akordy vycházejí z dvoustrunných power akordů. Tvoří se úplně stejně jako předešlé dva. Vezměme si jako příklad rokenrolový akord G.

e--------------------------------------------------------
B-------------------------------------------------------
G-------------------------------------------------------
D-------------------------------------------------------
A----------5-5-7-5--5-5-7-5--5-5-7-5--5-5-7-5--
E----------3-3-3-3--3-3-3-3--3-3-3-3--3-3-3-3---

Je to stejné jako v předešlém případě. Na dvě doby se zahraje klasický dvoustrunný power akord G a na třetí dobu se přidá tón na sedmém pražci struny A, který musí zmáčknout malík. Čtvrtá doba je opět klasické géčko. Možná to vypadá jednoduše, ale ze začátku je tohle schéma opravdu hodně náročné.
Podobný způsobem se pak tvoří i ostatní akordy. Prostě vezmete klasický power akord a přidáte k němu ten jeden tón ve třetí době. Bude to chtít trochu cvičení a hodně trpělivosti, ale výsledek stojí za to.

Jedna rada: cvičte tyto akordy vsedě, ruku budete mít víc uvolněnou a dosáhnete toho rozštěpu přes čtyři pražce snázeji. Pokud chcete hrát vestoje, utáhněte si více popruh kytary, protože s punkovým prověšením to vážně nezvládnete. Ideálně je mít střed kytary na úrovni břicha. Alespoň pro začátek. Rokenrolové akordy jsou jedním z důvodů, proč dřívější muzikanti hráli s kytarami málem až na hrudi - styl jejich hudby to prostě vyžadoval.

Druhá rada: Pokud se vám zatím rokenrolový rytmus nedaří, můžete zkusit jeho "light verzi". Tou je sloka písně Jeannie Nitro od Fratellis.

e---------------------------------------------------
B--------------------------------------------------
G---------------------------------------------------
D-----9-9-10-9--9-9-10-9-----------------------
A-----7-7-7--7--7-7--7-7---7-7-8-7--7-7-8-7-
E------------------------------5-5-5-5--5-5-5-5-

Vidíte, že také používá rokenrolový rytmus, ale na třetí dobu malík nemačká strunu o dva pražce dále, ale pouze o jeden. Pro začátek je to ideální, protože nemusíte prsty tolik roztahovat

Využití
Rokenrolové akordy upotřebíte takřka samozřejmě ve většině rokenrolových písní padesátých a šedesátých let… toto schéma ale přejímaly i mnohé punkové kapely. Nejvíce Johnny Thunders ať už za svého působení v New York Dolls nebo ve vlastní kapele Heartberakers. Jeho obdivovatel Steve Jones těmito akordy prošpikoval několik skladeb Sex Pistols a Professionals. Clash jich také pár mají. Jen u Ramones budete pravděpodobně hledat marně. U nich vám bohatě stačí power akordy. Dal jsem dohromady alespoň základní seznam nejznámějších písní s rokenrolovými akordy.

New York Dolls - Lookin' For A Kiss
Heartberakers - Born Too Loose
Heartberakers - Pirate Love
Heartbrakers - Let Go
Sex Pistols - No Feelings
Professionals - Little Boys In Blue
Professionals - Action Man

Další stupeň
Existuje ještě jedna technika, která vychází z rokenrolového akordu. Nevím, jak se jí správně říká, ale je ještě o něco těžší. Nejlepší asi bude, ukážeme-li si to na příkladu. Díky druhému dílu Strážců galaxie se ze záhrobí vrátil hit Fox On the Run od skupiny Sweet. Nám ale lépe poslouží jiná pecka Ballroom Blitz. Její charakteristický kytarový riff vypadá v tabulatuře takhle:

e---------------------------------------------------------
B--------------------------------------------------------
G--------------------------------------------------------
D---9--11--12--11--9------9--11--12-11---9-------
A---7---7----7---7---7-----7---7----7---7---7-------
E-------------------------------------------------------

Tady se malíček posouvá dokonce o tři pražce blíž k tělu kytary, což už je doopravdy solidní rozštěp. Ale zvládnout se dá, jinak by ho tolik lidí nehrálo. Na stejném principu je založený i hlavní riff proslulé pecky Born To Be Wild.

A ještě jeden riff na závěr
Na úplný konec tohoto dlouhého dílu si ukážeme ještě druhý typický rokenrolový riff. Slyšet ho můžeme například v Elvisově hitu Jailhouse Rock, použili ho Green Day ve Fuck Time, ale najdeme ho i v dalších písních.

e-----------------------------------------------------------------------------------
B----------------------------------------------------------------------------------
G----------------------------------------------------------------------------------
D-----------------------------------------------------------2-2-4-2--------------
A---------------2-2-4-2-------------2-2-4-2---0-0-3-4-------------0-0-3-4--
E-----0-0-3-4-------------0-0-3-4----------------------------------------------

Někdy se tento riff používá zjednodušeně - v první části se nehraje 0-0-3-4, ale 0-0-4-4.

Všechny tři techniky, které jsme si dnes ukázali, jsou sice už velmi staré, ale určitě bychom na ně neměli zapomenout. Nejen kvůli rokenrolu. Přeju hodně zdaru při cvičení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama