Song týdne: They Go Down + recenze Soul Crush

5. ledna 2017 v 16:34 | C Jay |  Song týdne
Se songem týdne na to tentokrát půjdeme přímočaře, jak nejpřirozeněji to jde. Pustím vám první nový song, který jsem slyšel v roce 2017. A hned jsem si ho zamiloval.

Speciálně s tím přidám ještě jednu věc. Vyvolená pecka pochází z malého třískladbového EP, které vyšlo před třemi lety. Protože je tak krátké, nenaplnilo by recenzi… takže si ho proklepneme tady!
Skladba se jmenuje They Go Down a je prvním trackem poeticky nazvaného EP The Soul Crush. Vydali ho Fratellis rok poté, co do světa pustili skvělou desku We Need The Medicine jako poděkování fanouškům za přízeň.
They Go Down v sobě zmiňované album nezapře, je zahraná ve velmi podobném stylu. Onen blues rokenrol ale kapela obohatila i o efekt hravosti, který tolik proslavil Costello Music. Skladba tak mistrně spojuje to, co je na obou deskách výborné. Přímo z něj srší ta pozitivní energie, při jejím poslechu se vám okamžitě na tváři objevuje úsměv. Celý zážitek korunuje strhující závěr. Musím říct, že takhle skvělý start do nového roku jsem si nepředstavoval ani ve snu, který se mi nezdál.

Pojďme hned na recenzi toho, co nám zbývá. Černobílý obal s červeným nápisem se mi vizuálně líbí, je to kombinace, která nikdy neselhává. Představuje to i vítanou alternativu k jinak velmi barevným až křiklavým obalům desek Fratellis. Jen jednu věc bych vytkl. Název alba ve spodní části nemusel být v černém poli, ale rovnou ve fotografii. Takto působí, jako kdyby ho tam někdo přidělal dodatečně a v Malování.
Po rychlé a rozjívené They Go Down následuje naopak pomalá barová Oh Scarlett. Opět vyvolá vzpomínky na zmíněné desky. Připomíná skladbu Mon Yous, jak by ji Fratellis hráli na We Need A Medicine. Obyčejně nejsem velkým zastáncem pomalých písní… ale i Mon Yous mám rád (i když asi víc než tohle), takže Scarlett určitě nezavrhnu. Oceňuji, že navzdory pomalému tempu se neloudá.
Poslední přijde na řadu titulní Soul Crush. Opět se musíme připravit na změnu… a tentokrát i na odklon toho klasického, co od Fratellis známe, protože tahle pecka ve mně osobně evokuje šedesátkový bigbít ve stylu Beatles a podobných kapel. Alespoň ze začátku. Přesto považuju Soul Crush za nejslabší kus EP. Na rozdíl od Scarlett se tenhle song trochu vleče, vzhledem ke svému charakteru je i moc dlouhý a závěrečné outro by mohla kapela vypustit úplně. Pojí se k němu ale jedna zajímavost. V textu zazní Redondo Beach, slavná kalifornská pláž, o níž zpívala i Patti Smithová na své prvním albu. Nevím bohužel, jestli jde o náhodu nebo záměr.

EP svým charakterem navazuje na desku We Need A Medicine a je jejím důstojným pokračovatelem. Všechny skladby jsou zajímavé, navíc každá jiná, slabá místa mělká, případně vůbec žádná. Určitě doporučím… minimálně jako zpestření dvanácti minut života.

Docela příhodně mi to i nahrálo k poslednímu oznámení. Za dva týdny se tu v recenzi objeví mnohokrát zmíněné album We Need A Medicine. Máte se na co těšit!