Lepidlo s příchutí lásky...Ramones: Leave Home (recenze)

9. ledna 2017 v 10:38 | C Jay |  Recenze
Prvním letošním jubilantem - čtyřicátníkem je druhé album Ramones Leave Home. Vyšlo jedenáctého ledna 1977, což sice bude až ve středu… ale slavit se má předčasně, potom už nemusí být příležitost. Zvlášť pokud jde o tak výjimečnou záležitost jako dnes.

Nemusí se to ale na první pohled zdát. Přiznám se, že dodnes nevím, jestli má jméno Leave Home nějaký hlubší význam. Fotografie na obalu od minula povýšila, protože je barevná. Přesto působí tak nějak nevýrazně. Aspoň na mě. Ramones v té době pózují na charismatičtějších fotkách. Lepší dojem na mě zanechaly obaly desek, které Leave Home obklopují. Docela paradox, když řeknu, že Ramones i Rocket To Russia jsou barvitější než Leave Home.
Přesto se obalu ještě zdržíme. Pokud ho otočíme na zadní stranu, uvidíme nahoře (nebo na boku) klasické kruhové logo Ramones inspirované americkým prezidentským znakem, které se vůbec poprvé objevuje právě tady. Jeho autorem je Arturo Vega též známý ze songu Chinese Rocks.

Kritika desku ve své době hodnotila poměrně příznivě, byť poukazovala na velkou zvukovou podobnost mezi prvním i druhým albem. Fanoušek ale změnu zaznamená hned u první stopy. Zazní Glad To See You Go, rychlá a melodická záležitost z dílny Joeyho a Dee Deeho. Jako otvírák výborná volba. Když se zaposloucháte do textu, možná vás trochu zarazí fakt, že vypráví o krvavé lázni a Charlesi Mansonovi. Vztahuje se přitom ke konkrétní ženě. Jmenuje se Connie a ještě o ní dnes uslyšíme.
Štafetu přebírá Gimme Gimme Shock Treatment, která si co do rychlosti v ničem nezadá s předchozí skladbou. Není ale tak propracovaná, své si odbude za nějakých sto vteřin. Já osobně ji příliš nemusím, tahle léčba šokem mě nešokovala. Takový ramonský průměr.
I Remember You už od názvu slibuje měkčí pomalejší záležitost, která nemůže být od nikoho jiného než od punkera-romantika Joeyho. Ramones rádi poslouchali Beatles a tenhle kousek to dokládá, protože se Mersey beatu z Liverpoolu trochu podobá. Co do hodnocení bych ji přirovnal k předchozímu tracku. Není vyloženě špatná… ale následující love story ji předčí hned po pár vteřinách!
Oh, Oh, I Love Her So možná taky působí od jména sladkobolně… ale rychlejší tempo z ní dělá daleko lepší skladbu. Textově i hudebně jde o velmi přímou až jednoduchou záležitost, nic složitého. Ale tahle skoro holá kostra skvěle šlape, všechny tři části jsou velmi zpěvné, takže si je rádi pustíte znovu… a ještě jednou.
Nějakou pozornost bychom si ale měli schovat pro následující píseň. Černá ovce Leave Home Carbona Not Glue pro mě osobně představuje vrchol desky! Už intro založené rovnou na pěti akordech zaujme. Osobně vypíchnu i rockovější pojetí, které mě tady hodně baví. Divím se, že se z téhle pecky nestal hit.
A proč černá ovce? Měsíc po vydání musela kapela Carbonu z tracklistu Leave Home odstranit, protože urážela nahrávací společnost stejného jména, která na svůj název navíc měla i ochrannou známku. Pro manažera Dannyho Fieldse to byl šok a také zklamání, protože právě na Carbonu hodně sázel. V britském vydání nahradila problémovou píseň romantická Babysitter, zatímco ve Spojených státech si zahráli na budoucnost a místo ní na Leave Home šoupli Sheena Is A Punk Rocker.
Následuje můj další osobní favorit jménem Suzy Is A Headbanger, která tak trochu navazuje na punkovou Jackie a Judy. I tahle pecka překvapí svou propracovaností, zejména co se týče mezihry před slokami a také závěrem, kde se k bicím postupně přidá zbytek kapely. Ani třeštidlo Suzy se nestala hitem, byť na koncertech zněla sem tam i v osmdesátých… a na albu představuje to nejlepší.
Následuje naopak největší a nejznámější pecka. Pinhead. Nemá cenu dělat úvody, každý fanoušek ji dobře zná. Tahle skladba držela tracklist Ramones prakticky celou jejich kariéru. Často vystoupení uzavírala, na pódiu mával Joey cedulí Gabba Gabba Hey. Tento pokřik ze tří skoro slov používají facebookové stránky kapely dodnes, stejně jako frázi we accept you one of us. Je to v podstatě takový manifest Ramones. Ti se v něm vymezují vůči ostatním, kteří je mají za pitomce a zároveň otevírají náruč svým fanouškům.
Zpracování na desce je ale hrozné. Pomalé a skoro až otravné, takže to tady na blogu Pinhead kdysi dotáhla až na bronzovou příčku v žebříčku songů, co naživo znějí líp. Já osobně mám mnohem raději živé verze.
Slavný track střídá kus skorem zapomenutý. Text Now I Wanna Be A Good Boy je přímočarý, korektně řečeno, a vlastně by ani nemusel být, protože tuhle pecku táhne skvělý přitom jednoduchý instrumentál, který se mi dost líbí. A na koncertech vynikal ještě víc. Můžu doporučit.
Po téhle divočině nastal čas se trochu zklidnit. Ale chválit se nepřestane! Swallow My Pride navazuje na melodičnost songů z počátku desky a ještě je překonává. Řekl bych dokonce, že v téhle kategorii měkčích písní je vůbec nejlepší. Existuje několik teorií, jak si vyložit text, žádná mi ale nepřipadá dost pravděpodobná, takže by tu zbytečně zacláněly…
Tempo i nadále zpomaluje a změkčuje a výsledkem bude What's Your Game. Ani jí nemám co vytknout, příjemná záležitost. Na přeslazené vyznění si člověk zvykne překvapivě rychle, takže se může zaposlouchat do textu, k němuž Joeyho přivedla mentálně nemocná dívka.
Posledním velkým hitem Leave Home byl následnující cover California Sun, který tvořil v sedmdesátých letech nedílnou součást každé ramonské show. Není divu, povedl se. I když jí, stejně jako u Pinhead, dávám radši přednost živým verzím, protože studiová na mě působí příliš utlumeně… a taky mě rozčiluje ta ozvěna ve zpěvu.
Drsné punky zastupuje Commando. Při jeho hodnocení jsem rozpačitý. Po poslechu mě zase tolik nezaujalo, řekl bych takový standard. Ale na straně druhé musím ocenit jeho vpravdě punkový text, v němž Ramones zpochybnili vojenské akce Spojených států, což je třeba zvláště zdůraznit. Díky tomu působilo Commando silně i na fanoušky na koncertech.
Následuje You've Gonna Kill That Girl, takové trochu horší (ve smyslu více zlé) dvojče Oh Oh I Love Her So. Ale v čem se podobají melodií, v tom se liší textem. Text paroduje song You've Gonna Lose That Girl od Beatles… a inspirovala ho v úvodu zmíněná Connie. V kapele neměla dobrou pověst, Johnny o ní tvrdil, že to byla děsivá ženská. Aby ne, když dříve chodila s baskytaristou New York Dolls Arthurem Kanem a usekla mu prst nožem, Název a poselství songu je tak doporučením Dee Deemu, co by s touhle holkou měl udělat.
Původní vydání uzavírá další praktická rada You Should Never Open That Door. Na závěr to žádná bomba není. Sice se v ničem zásadně neodlišuje, ale prostě neoslní, nemá čím.
Na úplný závěr si ještě přidejme Babysitter. Byla to dobrá náhrada za Carbonu? I když charakterově se oba songy snad nemůžou víc lišit, říkám, že byla. Tahle milá bezproblémová love story nemůže nikoho urazit. Naopak určitě potěší.

Kvality druhého alba nejlépe vyniknou v porovnání s tím prvním. Koncepce se změnila, songy jsou vesměs rychlejší (přestože počet songů zůstal stejný a podobná je i délka obou desek) a taky propracovanější (kapela měla na natočení takřka dvojnásobný rozpočet). Taky sem daleko víc prosákla romantická tématika, což ale určitě nevnímám jako mínus. Leave Home obsahuje několik velmi dobrých hitů jako Carbona Not Glue, Pinhead nebo California Sun a nejslabší tracky nejsou špatné, pouze průměrné.
Zajímavé srovnání kvality ale poskytne bestovka Greatest Hits. Na ní se z Leave Home objevili jen dvě pecky, zatímco z první desky čtyři a z Rocket To Russia rovnou šest pecek! Asi to vypovídá o náhledu na tohle album…. Přitom nabízí daleko víc než jen Pinhead a Commando.
Jedinou, ale velkou slabinou je opět zvuk. Muzika Ramones je rychlá a tvrdá, ale z téhle desky si ten dojem neodnesete. Leave Home po zvukové stránce postrádá živost, hudba jakoby hrála z hodně starého a rozbitého rádia. Spousta songů (California Sun, Pinhead, You've Gonna Kill That Girl) vyznívá živě daleko líp. Pokud by Ramones Leave Home nahráli se stejným zvukem, jako třeba Rocket To Russia myslím, že by mu to hodně pomohlo. A volba nejlepší desky newyorských punkerů by byla ještě o něco vyrovnanější.