TOP 10 Nejlepších coverů Ramones

2. srpna 2016 v 18:40 | C Jay |  Žebříčky
V hudbě se coveruje snad už od doby, kdy člověk vyloudil první tóny. Ani punkoví muzikanti, dnes konkrétně Ramones, nebyli výjimkou.Ramonské covery jsou specifické, protože legendární punkeři je často nepřejímali v jejich původní podobě, ale rovnou je uzpůsobovali svému zběsilému hudebnímu stylu.



Proto tyto skladby často znějí k nerozeznání od jejich vlastní tvorby. Následující žebříček deseti nejlepších postupuje od těch, které jsou už na první poslech převzaté až k těm, do nichž byste to neřekli… Hned na začátku však musím zklamat příznivce alba Acid Eaters, protože ani jednu z jeho skladeb jsem do výběru nezařadil. Pojďme tedy na ty zbylé:

10. MÍSTO: NEEDLES&PINS
ALBUM: Road To Ruin (Rocket To Russia)
PŮVODNÍ INTERPRET: Jackie Deshannon (1963)
Na desátém místě skončila tahle skladba ze zjevných důvodů. Už od názvu (a pokud ne od názvu, tak od melodie zcela určitě) je to flák daleko známější než Ramones. Ti do ní také významně nezasáhli a nahráli ji víceméně v klasické podobě. V jejich podání dokonce slyšíme akustickou kytaru (!), což je sice netypické, nicméně na měkké popové Road To Ruin to zapadá. Na deluxe verzi alba Rocket To Russia najdeme i starší verzi, kdy za bicími seděl ještě Tommy. Přestože mezi nimi zásadní rozdíl není, tu s Tommym mám raději.

9. MÍSTO: BABY, I LOVE YOU
ALBUM: End Of The Century
PŮVODNÍ INTERNET: The Ronettes (1963)
Baby I Love You představuje v historii Ramones ironický paradox. Dee Dee ji nesnášel, byla pro něj vrcholným projevem neramonské muziky, jejímž účelem bylo dostat kapelu do amerických rádií. To se sice nepodařilo, ale singl "Baby I Love You" se stal a zůstal nejúspěšnějším singlem kapely! Výsledek sice není tak špatný, ale hudba s orchestrálními nástroji se k Ramones vůbec nehodí a na sto honů poznáme, že to není jejich dílo (a že ji asi netočili s velkým nadšením). Na tvorbě původní verze se podílel Phil Spector, který Ramones produkoval i desku End Of The Century, takže jistě není náhoda, že se tahle skladba ocitla na tracklistu.

ALBUM: Subterranean Jungle
PŮVODNÍ INTERPRET: The Chambers Brothers (1967)
Mezi disko zvukem zkaženými skladbami neoblíbeného alba Subterranean Jungle tenhle cover na první poslech vyčnívá. Ano, i tady starší elektronické bicí a zběsilá zvonová mezihra způsobuje tik, ale jinak je sound daleko rockovější. Původní verze se Ramones drží, jen Joey nemá ten ostrý bluesový hlas. Stejně jako dvě předchozí i Time Has Come Today vyšla jako singl a vznikl k ní klip. Na něm sedí za bicími Richie, přestože na albu je nahrával ještě Marky. Na studiové verzi hostoval i Walter Lure, kytarista z Heartbreakers. A za výsledek se Ramones určitě stydět nemusí….

7. MÍSTO: INDIAN GIVER
ALBUM: Subterranean Jungle
PŮVODNÍ INTERPRET: 1910 Fruitgum Company (1969)
Označit tuhle skladbu za zapomenutou by bylo nepřesné, protože si na ni nikdy nikdo nevzpomněl! Docela škoda, protože tenhle cover typického šedesátkového songu se Ramones povedl. Ani se od původní verze nemuseli příliš odklonit. Tahle skladba na žádném albu nevyšla, ale najdeme ji mezi bonusovými materiály alba Subterranean Jungle, což má své výhody, protože otřesné elektronické bicí už nezní tak otřesně a i kytara netrpí nešťastným disko zvukem. Takže jediné, co ho prozradí, je takřka dvacetivteřinové sólo, věc u Ramones jen těžko vídaná!

6. MÍSTO: CALIFORNIA SUN
ALBUM: Leave Home
PŮVODNÍ INTERPRET: Joe Jones (1961)
Nyní už se přesouváme ke skladbám, které od původní tvorby Ramones rozpoznáme obtížněji. California Sun už zní velmi ramonsky a vlastně jediná věc, co ji prozrazuje, jsou krátké sólo vyhrávky ve slokách. Původní verze se ještě nese v rokenrolu padesátých let. V letech sedmdesátých zněla tahle píseň skoro na každém koncertě, ale později z nich postupně zmizela. Studiová verze trpí špatným zvukem, typickým pro celé album Leave Home a mnohem větší grády má tenhle song živě. Za zmínku stojí například jeho provedení na koncertu Musikladen nebo ve filmu Rock'n'Roll High School (najdeme ho na bonusových materiálech Road To Ruin, společně s dalšími skladbami z tohoto filmu).

5. MÍSTO: SPIDER-MAN
ALBUM: Adios Amigos! (Mondo Bizarro)
PŮVODNÍ INTERPRET: znělka seriálu (1967)
Tady už Ramones úřadují v plné parádě! Jako velcí milovníci komiksů zařadili jako bonusový track rovnou na dvě alba svou verzi Spider-Mana, respektive znělky původního kresleného seriálu Spider-Man ze šedesátých let. Pokud by tohle člověk nevěděl, nejspíš by ho to ani nenapadlo, protože Spider-Man je skrz naskrz typický ramonský song s naprosto zběsilým tempem (muzikanti potvrdí), navíc opatřený jednoduchým sólem. Po ani ne dvou minutách je konec, též typické!

ALBUM: Rocket To Russia
PŮVODNÍ INTERPRET: Bobby Freeman (1958)
Už klasičtí Ramones na klasickém albu hrají americkou klasiku. Nebýt toho, že Do You Wanna Dance přežvýkal tucet interpretů před nimi (např. Beach Boys), nikdo by netipoval, že to není vlastní dílo. Dvě minuty, pár akordů a chytlavý vokál se tvorbě Ramones velmi blíží, což nám odhaluje, kde hledat jeden z jejich hudebních vzorů. I tenhle song se objevil ve filmu Rock'n'Roll High Scholl, kde ho kapela předvádí "naživo".

3. MÍSTO: SURFIN' BIRD
ALBUM: Rocket To Russia
PŮVODNÍ INTERPRET: The Trashmen (1963)
Na Raketě do Ruska ještě zůstaneme, protože ještě o stupeň výš stojí asi nejuhozenější rockový song vůbec! Surfin' Bird v původní verzi je naprosto zabijácká asi dvou a půl minutová šílenost od dnes už zapomenuté kapely. Ramones, kterým na ni stačily snad jen dva akordy, se originálu sice drželi, ale v jejich podání se přece jen jedná o "normálnější" záležitost, podobnou jejich klasické tvorbě, i když skladba kvůli tomu ztratila svůj komický šmrnc. Proto dávám přednost originální verzi. Pokud vás pobaví, najděte si i epizodu seriálu Family Guy, která je na ní postavená…

ALBUM: Adios Amigos!
PŮVODNÍ INTERPRET: Tom Waitts (1992)
Je tohle cover? Úvodní odpočítávání a instrumentální intro jako by z oka vypadlo Rockaway Beach. I dál to zní naprosto ramonsky (tedy až na sólo, které ale Johnny živě stejně nehrál!). Tyhle úvody dělám proto, že mě osobně vůbec nenapadlo, že jde o cover a tuhle skutečnost jsem se dověděl snad až po roce, kdy jsem si tuhle píseň oblíbil. Jinak by mě to vůbec nenapadlo! Od původní verze se liší především tempem (je rychlejší, jak jinak) a pozoruhodný je rovněž malý časový odstup, který je dělí.
Skladba se stala hitem alba a kapela ji často hrávala živě a natočila k ní i klip. Dostala se i do filmu, konkrétně do Asterix a Obelix ve službách Jejího Veličenstva (2012). To vše dokládá, o jak povedený kousek jde!

1. MÍSTO: LET'S DANCE
ALBUM: Ramones
PŮVODNÍ INTERPRET: Chris Montez (1962)
Pro někoho možná překvapivý vítěz, ale tahle zapomenutá skladba z debutového LP si prvenství zaslouží! Od ramonských písní je k nerozeznání podobná! Všechno je klasické, kytara, zpěv, bicí, text… a přitom je to cover! Oproti originálu je kratší, le jinak je to typický případ, kterak Ramones skvěle převáděli songy z šedesátek do svého pojetí punku.
Let's Dance se (celkem pochopitelně) nikdy nestala velkým hitem. K tomu ani nemá potenciál. V žádném případě ani není nejlepší z dnešního výběru, kde bych ji naopak bez velkých rozmyslů zařadil na poslední místo! Tady však vyhrává z výše zmíněných důvodů. Najít rozdíl je takřka nemožné. Dokonalá ramonská proměna!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama