Šance najisto...The Clash: Give 'em Enough Rope (recenze)

4. srpna 2016 v 10:55 | C Jay |  Recenze
Jméno, respektive název, ať už desky, písně nebo kapely je vždy velmi důležitý. Nejlépe musí být krátký (popřípadě jít dobře zkrátit), aby se dobře pamatoval. Proč to říkám? Protože si rozebereme desku s velmi nepraktickým a krkolomným jménem.

To se zrodilo asi rok a půl po vydání clashovské prvotiny. Ani takto relativně krátká doba nezabránila velkému hudebnímu odstupu mezi oběma sourozenci. Začíná to už tváří alba. Clash tentokrát nezapózovali, ale vsadili obal kreslený. Na něm vidíme poněkud depresivní scénu, kde dva supi trhají lidskou mrtvolu ležící na zemi, čemuž přihlíží mongoloidní muž. Neradostný výjev do značné míry překrývá pestrost barev: žlutá země, modré nebe a červenný podklad pode jménem kapely a desky, v kombinaci obrácené kolumbijské trikolóry (ta však s obalem pravděpodobně vůbec nesouvisí). Díky zářivým barvám jistě mnoho očí přehlédne obraz smrti na desce.

Na rozdíl od alba The Clash zde najdeme pouze deset písní, přesto jsou obě LP časově téměř shodná. Give 'em Enough Rope startuje stylově a ostře. Na první místo totiž kapela umístila svižnou a energickou Safe European Home. Jako otvírák vynikající, skvělý je už samotný začátek. Mockrát zazněla živě, a takto dostává věště větší grády! Jako příklad si můžeme uvést verzi z filmu Rude Boy nebo z koncertu na US Festivalu 1983. Mínusem je přílišná délka, píseň mohla skončit někde po druhé minutě a určitě by jí to neublížilo. Dále totiž pokračuje song vlastně úplně jiný, roztáhlý a nepříliš chytlavý, zajímavý jenom tím, že je to trailer na skladbu Rudie Can't Fail
Následuje English Civil War, který na desku lákala coby singl. Pomalejší (a kratší) skladba startuje chytlavou tlumenou linkou, k níž se postupně přidává zbytek kapely. Spíše ponurá a zlověstná, ale má působivou atmosféru. Je odvozena z americké písně z dob občanské války When Johnny Comes Marching Home.
Na třetí stopě uslyšíme druhý singl, Tommy Gun. Tady bych mohl chválit od rána do večera! Začíná bicími, které připomínají střelbu tohoto legendárního samopalu, a poté se rozjíždí skvělá pecka s chytlavým rytmem. Výborně ji také podbarvují výrazné Mickovy vyhrávky. Zmínit se musíme také o klipu. V něm kluci stojí na malém potemnělém pódiu, za sebou vystaveny různé státní vlajky a hrají svoji píseň. Nic zvláštního, ale k písni to skvěle sedí a dodává tomu i velký Joeův zápal pro hru i zpěv. Skoro dokonalá definice punku.
Pokračujeme s Julie's Been Working For The Drug Squad. Krkolomný název… o to více překvapí, že kapela ho dokázala funkčním způsobem zazpívat. Hudebně je to zase něco jiného, taková lehčí skladba… slyšíme klavír, který s basou a bicími tvoří rytmický podklad a kytary mu jen sekundují krátkými vyhrávkami. V textu se vypráví o velké protidrogové razii, které v té době proběhla v Británii. Operace nesla název Julie, též Julie, která se objevuje v téhle písni…
Následuje Last Gang In Town, píseň postavená na klasické rokenrolové vyhrávce (a velmi výrazné basovce). Navzdory tomu, že trvá více než pět minut a stále se opakujícím motivům, určitě nezačne nudit a lze ji hodnotit kladně. Ke slyšení je tu další, tentokrát velmi dlouhé Mickovo sólo.
Druhou polovinu otvírají opět zbraně, tentokrát na střeše: Guns On The Roof. Trochu atypická skladba, která by svým charakterem lépe zapadla např. na London Calling nebo Sandinistu! Stejně jako English Civil War má více ponurý charakter… nepatří mezi mé dvakrát oblíbené. Pozoruhodná je závěrečná, skoro had rocková kytarová vyhrávka.
Ve tvrdším duchu se pokračuje i ve Drug Stabbing Time. Zde se začíná hodně zostra a energicky a zápal se během dalších necelých čtyř minut určitě neztrácí, což je asi to nejlepší, co lze o této písni napsat. V mnoha skladbách Clash z téhle doby se objevuje saxík a zazní i zde.
Na osmé stopě se poprvé střídá hlavní vokál a slyšíme Micka zpívat skladbu, která se vymyká nejen albu, ale tvorbě Clash celkově. Hudebně je to hodně popová věc, nenechme se však zmást změkčilým charakterem, žádná sladká lovestory to rozhodně není, textově se Clash nezapřou. Celkově Stay Free působí příjemným dojmem, já ji mám rád. Je to zároveň jediná možnost, užít si Mickův hlavní zpěv, protože na poslední dvě skladby se k mikrofonu vrací Joe.
A to v asi nejslabším místě desky. Cheapskates, další zlověstná, ponurá skladba. A pro takové je vždy mnohem těžší zapůsobit. Její smůlou je sevření mezi dvěma melodickými kousky. Možná právě díky nim ji nelze moc vysoko hodnotit, třebaže má něco do sebe…
Závěr desky zvolila kapela výborně, stejně jako otvírák. All The Young Punks (New Boots And Contracts) se nese v podobném duchu jako Stay Free, jen ji zpívá Joe. Vyzdvihněme rovněž text (v němž se konečně přestalo zpívat o "police go kick your ass"), ukrývající za optimistickým poselstvím další sociální kritiku…

Více než hodnocení jednotlivých skladeb se ale zaměřme na povahu alba samotného.
Jak jsme měli možnost slyšet, velmi se odlišuje od debutového kousku. Joe o tom hovořil ne vždy lichotivě. Prohlašoval, že nahrávání alba bylo zdlouhavé a nudné a úplně v něm zmizela spontánnost z nahrávání první desky.
Je to škoda? Toť otázka názoru, já se však domnívám, že ne. Ano, The Clash bylo spontánní a syrové, někdy však až moc. Našlo se na něm pár dobrých skladeb, ty si však musíme hledat ve spoustě jiných, které prozrazují, že Clash stáli teprve na tvůrčím začátku. Give 'em Enough Rope nabízí uhlazenější poslech, najdeme tady pár téměř popových věcí… ale duch Clash v něm pořád vězí, v textech čteme o nesrovnalostech v britské společnosti, žádná změna, žádný odklon ke komerci, kvůli kterému bychom ho museli zatratit.
Také bubeník se změnil, Terryho Chimese nahradil Topper Headon. Ve výsledku to není příliš zřetelné, oba bubeníci mají podobný styl a neznalý posluchač změnu vůbec nezaregistruje.
Jak tedy hodnotit? Určitě pozitivně! Díky snížení počtu skladeb ještě více vynikají silné kousky, kterých se zde sešlo hned několik a které řadu let držely koncertní playlist. Pro mě osobně se Give 'em Enough Rope řadí mezi TOP 3 alba Clash!